söndag 19 april 2009

Brandövning för barn

Nu vet jag varför det inte var städat här förra veckan när Jonas hade O.

Idag när jag stekte min frukost så gick brandlarmet igång.
O tittade på mig lite förvånat och med stora ögon.

- Mamma, pappa det bjinner gå till dörren.

O kliver ner från sin tripp trapp stol och rusar mot dörren och håller för öronen.
Jag tittar förvånat med stora ögon och med öppen mun på O .

- Mamma, det BJINNER! Säger hon argt och tittar på mig.
Jonas förklara lungt och stilla att brandlarmet gick för att mamma stekte bacon men att hon var jätteduktig osv osv.

Jonas har nämligen haft en halvdags brandutbildning med O förra veckan när jag jobbade!

1. När brandlarmet går inomhus eller om det börjar brinna ska man säga till mamma eller pappa. Och sen springa till närmsta dörr.
2. Om det börjar brinner ut då ska man säga till mamma eller pappa. Och sen springer man till grinden.

Jag måste erkänna att jag blev mäkta impad och stolt över både min man och O.

112 och brandsläckaren väntar han ett tag med att lära ut. Eftersom O älskar att ringa och älskar att pilla på allt!

Jag föreslog min man att hålla brandövningskurser för barn.
450kr/barn, någon som vill?

2 kommentarer:

  1. Det var ju riktigt smart! Har faktiskt inte tänkt så långt som att förklara för Bus vad som händer om larmet går. Det kanske man skulle ta tag i.. Kram

    SvaraRadera
  2. Det är jättesmart! Jag hade inte heller en tanke på att göra det.

    Kram

    SvaraRadera