onsdag 22 april 2009

Pengar

Det blev vardagsekonomikurs idag inte vardagsjuridik. Den blir till hösten istället.
Men det här var också intressant. Jag är ju långt ifrån intresserad av ekonomi och aktier och räntor m.m. Men nu ska det bli andra bullar eller ska man säga stålar. Nu ska jag satsa pengar på aktier, jag ska lära mig betala räkningar och jag ska sluta pensionsspara.
Avnza, kapitalinkomst, ICA-banken, ränta på ränta och Axis. Lite av det vi gick igenom idag.

Visste ni att boendekostnader för en ensam person mellan 20 och 80år är 4miljoner kronor! Att ha bil i 60år kostar en 3.7miljoner och barn kostar 1.2miljoner kronor.

2 kommentarer:

  1. Visste bara det med barnen. Boendekostnaden kan man tolka antingen som att det under de 60 åren kostar så mkt eller som att det kostar så mkt för alla som är mellan 20 och 80. Lät ju som samma sak! :D

    Med en pappa som är auktoriserad revisor och en styvmamma som är ekonomichef (?) på Avanza så lägger jag glatt alla ekonomiska frågor i deras händer medan jag lullar fram genom livet.

    SvaraRadera
  2. Samma här...min pappa skötte min ekonomi eller bättre sagt mina räkngar tills jag var 23år. Jonas mamma är revisor så hon tar hand om allt nu. Men nu ska jag också sätta mig in i pengavärlden det är dags känns det som. Snart 30 och jag måste ju kunna läsa min deklaration =)

    Min kompis mamma jobbar på Avanza, coolt ;-)

    SvaraRadera